molot navrud - mistablog 2.0

Elmondom, mi van.
Zene, film, média, politika.
Ilyesminden.

Legutóbbi kommentek

Régi blog

Monsieur Jarre, önnek elment az esze?

2007.03.17. 20:09 mista



Hát ez meg mégis mi a fasz?! Gigi D'Agostino összeállt az Aqua nevű barbizenekarból a kopasz csávóval?
Nem. Ez a jövőre 60 éves Jean-Michel Jarre legújabb, március 26-án megjelenő albumának címadó dala. Az ám!

Jarre sosem tartozott a kedvenceim közé, a korai elektronikus zene egy tucat számomra fontosabb művészét tudnám felsorolni, ám ettől függetlenül érdemei vitathatatlanok. Így ezek felemlegetésével nem is szaporítanám a szót.

Amikor először láttam a klipet, az első gondolatom az volt, leszámítva az első bekezdés első mondatát, hogy az öreg szintidzsánki, aki amúgy úgy néz ki, mintha a saját fia lenne, menthetetlenül elmerült a fiatalság hajszolásában. A második viszont már az, hogy talán direkt írt egy ilyen pocsék, a legszarabb tinidiszkók zenei világát idéző izét, hiszen így majd a szokásosnál is többen lesznek kíváncsiak az új lemezre, és hogy végképp agyára ment-e a teremin.

Bízom benne, hogy ez utóbbi, mert bár tényleg nem volt sosem túl meghatározó számomra Jarre, szar lenne szembesülni vele, hogy már ő is ilyen undorító gagyiban utazik.

37 komment

Címkék: zene videó

A bejegyzés trackback címe:

https://mista.blog.hu/api/trackback/id/tr247724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VV 2007.03.18. 11:56:50

"elvitathatatlanok" ?

[] (törölt) 2007.03.19. 22:29:43

ez tenyleg bunrossz, baszki.

nem veletlenul mondjak, hogy a csucson kell abbahagyni.

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.03.20. 19:13:50

a kerdes, hogy akkor vajon jarre-nak mikor kellett volna abbahagynia? majd ha sikerul meghallgatnom az albumot, talan velemenyezem, bar jarre legutobbi lemezeit nem igazan ismerem, igy csak a korabbiakhoz tudnam erdemben viszonyitani.

Robi 2007.04.10. 21:51:56

nol.hu/cikk/441826/

Mielőtt elhamarkodott ítéletet hoznátok, olvassátok el a fenti cikket!

Jarre pedig AZ elektronikus zene úttöröje!! Igen nem mindenki tud ilyen zenét 59 éves korában szerezni. Nem rossz vonatkozásban mondom ezt!!
Jarre mindig újat próbál, nem ismétli önmagát. Ezzel az albummal egy vidámabb oldalát mutatja be. Hallottátok már egyáltalán a teljes lemezt?!

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.04.11. 11:28:29

igen, én hallottam.

nem tartok kiselőadást, de jarre távolról sem olyan jelentős úttörője az elektronikus zenének, mint amennyire ezt - jól felfogott érdekből - egész életében propagálta magáról, és amennyire közepesen hozzáértők, vagy teljesen laikusok emlegetni szokták.

a népszabadságos cikkel szinte teljesen egyetértek, a közepéig. az albumról írtakkal távolról sem. aki erre a lemezre azt írja, hogy a 21. század klubhangzása köszön rajta vissza, annak fogalma sincsen róla, hogy mit lehet 2007-ben korhű klubhangzásnak nevezni.

ettől még persze lehetne jó lemez, minden szempontból.

de a megítéléshez azt javaslom, hogy tessék tökéletesen félretenni, hogy egy jmj-albumról van szó, és úgy meghallgatni!

lapos, unalmas, legtöbbször ötlettelen. a gagyi szót csak azért nem használom, mert a zenék maguk igen jól szólnak, és van benne egy-két egész jó húzás, de összességében tartalmilag rettentő üresek. ne jmj korábbi munkáihoz hasonlítsuk a lemezt, hanem a mai elektronikus zene autentikus, korhű, minőségi képviselőiéhez. így nézve ez a lemez igen gyenge.

arról nem is beszélve, hogy öreges. jmj akármennyire is úgy néz ki, mint aki harminc, minden egyes számán érződik, hogy hatvan, és csak megpróbál úgy csinálni, mint aki fiatalos tudott maradni.

vannak, akik még hatvan felett is tudják tanítani a fiatalabb generációkat, és képesek jelen kori füllel hallgatva is újat, előremutatót, színvonalasat produkálni. hogy mást ne mondjak, a kraftwerk például, akik 2004-ben olyan koncertet adtak a budapest sportarénában, hogy néhol olyan minimál megoldásokat hallottunk, hogy nyugodtan jelenthetjük ki: a detroiti robert hood, az európai rob henke, a minimálkirály maurizio és a plastikman ámulatukban valószínűleg egymás vállán sírva borultak volna össze ha hallják, amit a kraftwerk az arénában produkált. szintén ezen a koncerten, pár perc múlva meg az juthatott eszünkbe, hogy cristian vogel, vagy akár alec empire is előkaphatta volna jegyzetfüzetét, ha hallja a trans europe express után kibontakozó metal on metal fémes, indusztriális zakatolását.

no meg eleve, tessék meghallgatni a legutolsó kraftwerk-albumot! az a lemez például az akkori elektronikus zenei albumok között nem hogy megállja a helyét, de igencsak előkelő poszton csücsülhet. mindezek mellett bőven inspirálhatta és inspirálta is napjaink nem egy művészét.

ezzel szemben jmj új albuma maximum arra adhat ösztönzést egy mai elektronikus zenével foglalkozó fiatal tehetségnek, hogy milyen ne legyen harminc év múlva.

kb ez mondható el jmj iszonyatosan hatásvadász, de amúgy eléggé üres koncertjeiről is.

összegezve: a teo and tea csak annak lehet jelentős elektronikus zenei album 2007-ben, akinek fogalma sincsen az elektronikus zenéről.

(pszs pedig nézzen utána kicsit a zenei stílusoknak, amikről ír, mert azt írni, hogy a dub például egy kifejezetten "mai" zenei stílus igen ciki. ráadásul eléggé érdekelne hol hallotta pszs például a dnb, vagy a dub "trükkjeit" ezen a lemezen.)

sarasvati / sütifej (törölt) 2007.04.11. 12:37:55

nem szeretem az elektronikus zenét.
egyébként ebédidő van mista?

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.04.11. 13:40:05

inkább munkavégzés helyetti blogolás volt. kommenteket írkálok, meg posztot, miközben mást kéne. ejj. meg is emberelem megam, úgyhogy estig már tuti nem leszek.

robi 2007.04.13. 20:06:12

Nem Jarre propagálta saját magáról, hogy az elektronikus zene úttörője, hanem a kritikusok és a szaksajtó! Inkább te nézz utánna jobban ennek!

yossarian 2007.04.13. 23:05:00

kard ki kard? :) ki van otthon jobban az elektronikus zenében? mista otthonosan mozog ezen a területen, szóval fel kell kötni az alsóneműt, ha valaki vitatkozni akar vele;

és hát kritikusok és szaksajtó...nos, jmj inkább a mainstream körökben vívta ki magának ezt a hírnevet. egész egyszerűen azért, mert mindenki számára hallgatható és könnyen emészthető a zenéje. az underground mélyében turkáló vájtfülűek azért korántsem bálványozzák annyira jmj-t, max. elismerik.

ráadásul ha kijön valami olcsó rágógumival, akkor teljes joggal lehet kritizálni, és azt mondani, hogy "ez itten kéremszépen nagyon csumpi lett". merthogy véleményszabadság van.

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.04.14. 03:56:09

robi, hidd el, hiánytalanul ismerem a "szaksajtót" ezen a területen.

szó sincs arról, hogy az ilyen-olyan, szak- és nem szaksajtó ne járult volna hozzá jmj kultuszfigurává tételéhez, de bizony maga jarre is világ életében előszeretettel pózolt a szintetizátormágus, elektronikus zenei úttőrő szerepében. gyönyörű példái ennek jarre gigantikus koncertjei.

persze kétség ne férjen hozzá: a legtöbben ugyan így tettek volna. ha adott a lehetőség.

viszont mindig hangoztattam, most is megteszem: az, hogy mit állít a mainstream média, az távolról sem fedi a valóságot minden esetben.

ma például azt mondták a fókuszban, hogy "a trensz zene lényege a remix és a feldolgozás" :D

nagyjából ennyire hozzáértő szerkesztők kedvenc mondata jmj-vel kapcsolatban, hogy "az elektronikus zene ősapja", "szintetizátor mágus" meg hasonlók.

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.04.14. 04:38:47

lehet, hogy az aktív volt, és nem a fókusz. mindegy.

Tomoo 2007.04.14. 11:15:26

Ha mista valóban olyan otthonosan mozog az elektronikus zene területén, akkor mostmár igazán megmondhatná, hogy melyik a legjobb szám a Neo CD-n!

Robi 2007.04.14. 13:35:51

Jól van, azért nem kell ennyire lehordani, ő már letett valamit az asztalra, ő tudott egy egyedi hangvételű zenét kialakítani (ok, manapság már nem annyira) az Oxygene 1977-ben azért nem valami söpredék volt!! Már ő sem tud annyira újat kitalálni, mivel haladni kell a korral, trenddel...a Pink Floyd is hasonló megakoncerteket csinál(t), szóval akkor most mi bajod van Jarre látványos koncertjeivel??? Legalább valakinek, valakiknek van ilyen is.

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.04.15. 22:34:41

tomoo: amennyiben a legutóbbi neóra gondolsz, arról azt hiszem hogy a gimmemo tetszik nekem a legjobban.

robi: jean-michel jarre az elektronikus zene koronázatlan királya, a koncertjei minden esetben felülmúlhatatlanok, az új album pedig valószínűleg minden idők legjobb lemeze. remélem most már megnyugodtál.

Tomoo 2007.04.16. 11:29:38

Természetesen nem arra gondoltam, azt hittem, te is tudod, miről zagyválok.

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.04.16. 12:43:31

sejtettem, hogy van valami cselezés, de túl fáradt voltam már hozzá, hogy elgondolkodjak rajta, mire is kéne emlékeznem :D

Robi 2007.04.17. 18:50:36

Mi baj van mista? Fáj az igazság?

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.04.17. 19:20:28

kínoz. éget. az igazságod. az.

mintamókus 2007.06.07. 02:34:10

Ne viccelj már Robi, én ott voltam azon a Kraftwerk koncerten, amiről mista beszélt, szal láttam azt, h hogyan zenélnek a kornak megfelelően azok a 60 évesek, akik mindig igényes munkát akarnak kiadni a kezeik közül.

Gyerekkoromban sok JMJ-t hallgattam, főleg az Oxygene-t és az Equinoxe-ot, számomra akkor meghatározóak voltak és ezek sztem még ma is megállják a helyüket. Ezzel együtt eszem ágában sincs úttörőnek kikiáltani JMJ-t, mivel csak egy hullámot lovagolt meg, bár ezt ügyesen csinálta. Azt nem tartom a korral haladásnak, h lesüllyedt a tipikus germán vivazenészek közé, inkább csinált volna egy fasza ambient albumot, akkor azt mondanám, h hozott magával vmit.

Hogy ismét a Kraftwerk-kel példálózzak: ők electroval kezdték, azzal folytatták és most is azt csinálják, megtartva a tipikus hangzásukat... Ők miért voltak rá képesek?

Robi 2007.07.16. 21:58:07

JMJ ügyesen csinálta, úttörő VOLT, ha megfigyeled jól , semmi más sem volt hasonlítható az Oxygene-hez !!!
...
Amúgy meg én is csalódtam a Teo & Tea-ban : tényleg ! Összevetve az Oxygene-nel, Magnetic Fields-el vagy a Zoolook-kal, az új lemez RÉMGYENGE.

De!

JMJ úttörő volt !!!!!

Tomoo 2007.07.17. 00:32:58

Bazzeg ha én ennyit gondolkodnék valami szövegen, biztos nem csak ismételném magam, mint egy akármilyen szóvivő, vagy mint egy Robi.. Legalább egy saját viccet el lehetett volna sütni kreatívan.

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.07.17. 16:53:03

"semmi más sem volt hasonlítható az Oxygene-hez !!!"

azért írsz ilyeneket, mert nem vagy elég tájékozott ezen a téren.

Robi 2007.07.20. 21:43:36

Tomoo, menj árnyékba, mert a kánikula megártott úgy veszem észre. Most honnan veszed, hogy ennyi ideig ezen gondolkodtam ??
Csak ellátogadtam ide is, de kár volt...

A maga módján nem is hasonlítható az Oxygene-hez semmi, mit szólsz hozzá ?

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.07.23. 21:57:18

azt szólom hozzá, hogy ennek a mondatnak semmi értelme nincsen. mint ahogy a "maga módján"-t tartalmazó mondatoknak általában.

valamint továbbra is azt, hogy tájékozatlan vagy ebben a témában, csak azt hiszed, hogy nem.

szerintem kattanj le végre a témáról, vegyél egy jegyet valamelyik jarre-kocertre és éld ki ott magad.

Robi 2007.07.24. 11:57:30

A te hozzászólásodnak sincs semmi értelem.

Továbbá te is tájékozatlan vagy, Jarre zenéjét és annak hatását illetően biztosan.

Morgó 2007.07.24. 22:02:05

mista, vaze: ne javítsd ki légyszíves Robi helyesírási hibáját, mert az olyan 'uncool' lenne; és óvodás szintű. És ismerd el végre Jarre zenéjének hatásait.. én pl majdnem hánytam. Most pedig érzem, hogy rámjött a cifrafosás, pedig most csak visszagondoltam Téóra meg Téára. És tudhatnád már, hogy Robinak igaza van, mert igaza van. Jarre a legkirályabb fazon, és kész. Nincs mit tenni. Tájékozatlan vagy, mert Robi megmondta, hogy az vagy. Fáj az igazság? Kiosszak egy pofont? Mista, te gyáva!
(Robi gyere, védj meg, hogy ennek volt értelem.)

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.07.25. 00:23:47

robi: én ezen a blogon nem hozzászólok, hanem megmondom, hogy mi merre. nagy különbség. aki hozzászól, az te, meg a többiek.

továbbá én kibaszottul tájékozott vagyok, zeneileg meg aztán főleg. úgyhogy szerintem hanyagoljuk végre ezt a meddő vitát :D

morgó: szegény robi a régi jarre-ról beszél, nem a tejótejáról. csak közben azt nem fogja fel, hogy újságírók által kreált évtizedes közhelyeket puffogtat vele kapcsolatban, amit nem tenne meg akkor, ha jarre-on kívül fogalma lenne a hetvenes és nyolcvanas évek egyéb elektronikus zenei történéseiről a korrekt véleményalkotáshoz - hovatovább az összehasonlításhoz (lásd: semmi más nem volt hozzá hasonlítható, blabla) - szükséges megfelelő szinten.

amúgy ja, igazad van, fáj az igazság, ezért nem is írom le többször :D

Tomoo 2007.07.25. 06:02:18

Szerintem Robi direkt szítja itt a tüzet, csak úgy kedvtelésből. Szerény véleményem szerint nem lehet több 10 évesnél, és faterja nagy kedvence Jarre, ezért védi.

Robi: ha esetleg mégsincs igazam, akkor megkövetlek, de a hozzászólásaidból tényleg ezt a konklúziót vontam le.

Robi 2007.07.25. 08:00:57

Hi.

Igen, a régi Jarre-ról beszélek, amikor még tudott is zenét készíteni. Engem elsősorban nem az érdekel, hogy zenekritikai szempontokat figyelembe véve miként hatott ez akkor a zenei életre. Az Oxy pl. azért jó, mert jó. A dallamvilága, hangvilága miatt hallgatom.
Tudom, hogy a Tangerine Dream, Kraftwerk előbb kezdett el zenélni, nem Jarre volt az első, aki elektronikus albumot csinált. Ez egyébként tényleg az újságírók tudatlanságát mutatja...

Azért hallgatom, mert tetszik.

a Zoolook is egy mérföldkő volt 1984-ben a zenei életben, több díjat is nyert, de tudom, hogy nem csak Jarre volt a 80-as években sem.

Visszatérve az újságírokra : lehet hogy túloznak, sokmindenkivel kapcsolatban túlozhatnak, DE akkor sem alaptalanok az írásaik. JM-nek igenis vannak érdemei , nemcsak az újságíroknak köszönhetően !!

Jarre nem volt a faterom nagy kedvence, de azért kösz a feltételezést :D
10 éves sem vagyok, már alig emlékszem arra az időszakra...

Kiegyezhetünk abban, hogy azért Jarre is nyomot hagyott az elekronikus életben?

Tomoo 2007.07.25. 09:34:56

Ezesetben kénytelen vagyok megkövetni. Egyébként ez a hozzáállás tetszik. Már érdemes volt felkelni.

Robi 2007.07.25. 09:39:00

Még valami.

1, Elnézést kérek a hangnem miatt.
2, De nemcsak én kérhatnék elnézést, hanem esetleg más is. Azért "kicsit" lenézitek Jarre munkásságát. A Teo & Tea-t most hagyjuk.
3, Mint mindenki, én is követek el helyesírási hibákat...:-)

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.07.25. 10:39:52

"JM-nek igenis vannak érdemei , nemcsak az újságíroknak köszönhetően !!"

"Kiegyezhetünk abban, hogy azért Jarre is nyomot hagyott az elekronikus életben?"

ezt egy percig sem vitattam, és szerintem más sem itt. olvasd el a posztot alaposabban esetleg. sőt, a másik jarre-os poszt kommentjei között is írtam ehhez kapcsolódót.

"De nemcsak én kérhatnék elnézést, hanem esetleg más is. Azért "kicsit" lenézitek Jarre munkásságát."

én biztosan nem fogok a jarre-ról alkotott véleményem miatt elnézést kérni. a hangnememmel pedig szerintem semmi gond nem volt.

lezárhatjuk mindezt végre? :D
süti beállítások módosítása