molot navrud - mistablog 2.0

Elmondom, mi van.
Zene, film, média, politika.
Ilyesminden.

Legutóbbi kommentek

Régi blog

Retro vs. nosztalgia

2007.04.01. 22:38 mista

Megfelelve szép hagyományunknak, miszerint minden kulturális áramlat - egy nagyon vékony réteget leszámítva - több éves késéssel érkezik meg hozzánk a jóval előrébb járó, nálunk szerencsésebb nyugati és egyes távol-keleti országokból, az elmúlt pár évben itthon is divatba jött a múltbarévedés, előbb a hetvenes, majd a nyolcvanas évek megidézése. Vagy nem is megidézése, inkább erőltetett előráncigálása. A megidézés azokban az említett szerencsésebb sorsú országokban történt, történik, és ennek egy rakás példája van zenében, divatban, satöbbiben.

Felületesen figyelve azt mondhatnánk, nálunk is ez van, tombol itt is a retro. Kicsit nagyobbra nyitva a szemünket viszont egészen másképp fest a helyzet.

Az új irányzatokra fogékony, előbb említett szűk réteg - mint ahogyan máshol is - régen túl van már az elmúlt évek retro korszakán, annak csak néhány értékesebb elemét vitték tovább, ám a tömegkultúra - ebben a szerencsétlen sorsú országban - még bőven fenékig a retróban tapicskol. Egész pontosan az annak nevezett izében. Merthogy az sem tisztázott itt a legtöbbekben, mi a fene is az a retro.

A nálunk legelterjedtebb használat szerint a retro semmi más, mint nosztalgia.

Ráaggatjuk ezt a divatos kifejezést az amúgy is időről-időre fellángoló, sőt, szinte permanensen létező nosztalgiázási kedvre (amely ránk, magyarokra különben is extra dózisban jellemző), és ezzel le is tudtuk a történetet. Van egy szép, új, nagyon menő szavunk arra, ami eddig is volt, de így legalább eladhatjuk a korábbinál nagyobb felhajtással, mintha ez valami új, és ebből kiindulva csúcsszuper dolog lenne.

Hogy ez így legyen, nem mellesleg egy csomó nímandnak és újat produkálni már képtelen őskövületnek érdekében is áll, hiszen előrángatni valamit a múltból nagyjából mindig sokkal egyszerűbb.

Dévényi Tibor például öndefiníciója szerint manapság retro dídzsé. Ez valójában annyit tesz, hogy tenyerét dörzsölve újra beáll a pultba, úgy csinál, mintha mi sem történt volna, mintha nem teltek volna el azok az évek, amik ugye elteltek, mikrofont ragad és lejátssza azokat a zenéket, amiket már annak idején is kár volt.

Aztán persze mára már az utolsó falusi diszkóban is van retro buli, ami abból áll, hogy az aktuális muzsikák helyett tizenöt, vagy még inkább huszonöt-harminc évvel ezelőtti zenéket rángatnak elő táskájukból a lemezlovászok. Távolról sem arról van természetesen szó, hogy bemutatni szándékoznának régen elfeledett, vagy talán soha előtérbe sem került, figyelemre méltó zenéket a múltból, hanem a maiak helyett az akkori slágereket játsszák, amik mindamellett, hogy unalomig ismertek - mivel korábban is ezeket játszották nosztalgia címszó alatt -, az esetek nagy részében - mint Dévényinél is - borzasztóak, hiszen akkor sem volt más a helyzet a Balkán sarkán, mint ma.

Szóval itt valójában igazi retróról szó sincs. Így ez csak a selyempapírba csomagolt szar esete.

Na, de akkor, tényleg, mi a fene a retro?

Nem fogok marha nagy titkot elárulni, de valahogy ezt a keveset se sokan képesek megérteni.

Eleve a retro nem egy önálló zenei, művészeti, vagy akármilyen egyéb stílus, hanem egy jelző, amivel adott módon, felfogásban (stílusban, hah!) készült műveket illetünk. Mint jelző pedig, alapvetően nem is a nosztalgiával, hanem a nosztalgikussal állítható párba, ha jelentéstanilag korrektek akarunk lenni.

Ami retro, az elsősorban abban különbözik a nosztalgikustól, hogy amíg ez utóbbi visszasírja a múltat, addig előbbi csupán olyan, mintha ezt tenné. De nem teszi.

Na jó, ennél persze kissé bonyolultabb a helyzet, de nem sokkal.

Ami retro, az szó szerint megidézi a múltat. Idézi. Meg. Ízeket, hangulatokat, érzéseket villant fel, de úgy, hogy nem nyakig belenyomja a fejünket mondjuk a nyolcvanas évek rózsaszín cukormázas szirupjába, és addig fel sem enged, míg nem könyörgünk, hogy hagyja abba, hanem érzéssel, intelligensen csinálja, folyamatosan fenntartva az érdeklődést.

Ami retro, az általában vicces, ironikus. Szolid szeretettel viszonyul a letűnt korhoz, ami mellett azonban rá is mutat annak visszásságaira, mai szemünknek már jól látható hibáira. Teszi mindezt például azzal az eszközével, hogy ami retro, az legalább annyira jelen is, mint múlt. Felhasználja az aktuális kor technikai megoldásait, ötleteit, művészeti elgondolásait, és ezeket ötvözi a megidézni kívánt időszak sajátosságaival.

Ugyanakkor, ami retro, az megjeleníti a jelent is, pontosan azáltal, amennyit hozzáad abból a múlthoz. Ezzel egy valódi retro alkotás karakteres képet fest az adott korról is, nem csak a megidézni kívántról. A jelen és a múlt olyan vegyületet képez benne, amelyben jól érzékelhetőek azok önálló elemei is, ám a kettő együtt egy harmadik, szintén önálló, egységes, addig nem létező, új alkotást eredményez, amely - kivitelezéstől függően természetesen - akár olyan zseniális is lehet, hogy képes a teljesen új, újdonságában jövőszerű érzését kelteni.

Éppen ezért a valódi retro alkotás nem akarja visszahozni a húsz-harminc évvel ezelőtti világot, beletörődik annak elmúlásába és a visszaidézést az előremutatás, az új alkotás létrehozásának szolgálatába állítja.

Mindezekből következik tehát, hogy a '70-es, '80-as, '90-es évek zenéit játszó rádió például nem retro rádió. Az ugyan ennek a kornak a zenéit pörgető lemezlovas nem retro dídzsé, és apu elhasznált melegítőjében, vagy trapézfarmerjában, esetleg anyu pöttyös szoknyájában flangáló tini nem a retro divatot követi.

Ők nosztalgiáznak. Vagy, ha életkoruknál fogva ezt nem tudják megtenni, egyszerűen korábbi korok zenéit hallgatják, ruháit hordják. Ez azonban nem retro. A retróban ugyan vannak nosztalgikus elemek, ám nem merül ki pusztán azokban, ahogyan erről fentebb szó esett.

Ami nosztalgikus, az elég egyszerű képlet alapján működik, míg ami retro, az jóval bonyolultabb. Előbbi ebből kifolyólag egy idő után unalmas, utóbbit meg rohadtul nehéz igazán jól csinálni. Ennek köszönhetően aztán globálisan elmondható, hogy piszkosul kevés valóban jó és értékes, még kevesebb zseniális ilyen alkotás létezik.

Le is cseng a retrót övező felhajtás hamarosan végleg.

(A képen látható diszkógömböt a BARAKA_DESIGN készítette és innen származik.)

UPDATE: A Soundhead szerkesztői úgy gondolták, szívesen megmutatnák mindezt saját olvasóiknak is, így április másodikán ugyanez náluk is megjelent.

7 komment

Címkék: média zene rádió hülye

A bejegyzés trackback címe:

https://mista.blog.hu/api/trackback/id/tr8553337

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

flynn 2007.04.02. 23:29:45

“Retro” can be used to simply mean “old fashioned” or old, functioning much like “timeless” or “classic”.

en.wikipedia.org/wiki/Retro

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.04.02. 23:57:31

ami timeless, meg classic, az timeless, meg classic. nem retro.

azert mert valami angolul van, nem rogton igaz. foleg nem feltetlenul, ha a wikirol szarmazik.

annak idejen azt is angolul irtak le eloszor - raadasul valamelyik brit zenei lap szerkesztosegeben - hogy a progressive, az egy zenei stilus. veretes faszsag volt az is.

flynn 2007.04.03. 13:49:43

szerintem ennél azért kicsit hathatósabban kéne érvelni. pláne, hogy a wikipediát a közhidelemmel ellentétben most már 1 éve ellenőrzik, tehát hülyeség nem igen jelenhet meg rajta.

yossarian 2007.04.03. 15:28:25

Alapvetően kétfajta dolog adható el: vagy az, ami nagyon jó, vagy pedig, ami nagyon rossz.

Yonderboi, aki kreatívan nyúl hozzá 20-30 évvel ezelőtti zenei alapokhoz, őt nyugodtan sorolhatjuk az előbbi kategóriába.

Dévényi pedig a 80-as években is ciki volt a maga módján, és ma is az egyébként is rothadó szagú magyar bulvár legutolsó, takonyban tivornyázó celebjei között van a helye. De eladható.

Mista egy minőségorientált megközelítéssel száll síkra a retro szó eredeti jelentése mellett. A dolgok ott romlottak el, amikor ezek a vásári majmok (illetve akik üzletet láttak benne) rátaláltak erre a szóra, és felvakarták a tudathorizontjukra. Eladni az egyszerű ismétlést, múltidézést, az önreflexió nélküli nosztalgiázást (ahogy a blogbejegyzés is utal rá) ennek a szónak a vonzerejével. Mert olyan jól hangzik, olyan "idegenszerű". Ez ma pont elég.

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.04.04. 00:15:25

flynn: en megirtam itt ezt fent, ellenben te eddig ebben a temaban csak egy sort masoltal ki a wikirol. szoval talan jogosabban festene, ha en kerdeznem, hogy mik a te ellenerveid? :)

gyozz meg. mondd el nekem, mi a retro, ha nem az, amit irtam.

ami a wikit illeti, egy rakas targyi tevedest talaltam mar rajta, ennek ellenere en is kedvelem, nagyatlagban jo, de egy wiki-oldalrol kimasolt fel sor miatt nem fogom sutbadobni a fentieket.

amugy ajanlom figyelmedbe ezt: en.wikipedia.org/wiki/Rave_music

ezek utan is tartod, hogy nincs hulyeseg a wikin? :D

defton 2007.04.16. 14:14:05

mista: érdekes amit írsz, csak éppen felesleges szélmalom harc. pont jó példa erre a progressive house is. nem helyes kifejezés, sőt szánalmas, de ha már így alakult én is így használom, mert sem erőm, sem időm, sem kedvem sincs a többségben kialakult hipotézist ez ügyben eloszlatni.

yossarian: dévényiéket én nem tartom gáznak. és akik akkor voltak és kb. megmaradtak azoknak, ott még igény is van rá. tibi báék legalább megvették azt a bakelit mennyiséget, amitőt nincs lelkiismeret furdalásuk. sokkal szánalmasabb az a "soulseek dubplate show", amit a mai fiatalok nyesnek.

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.04.16. 19:32:38

deftonz: a progressive house önmagában egy teljesen helyes kifejezés. ami nem igazán helyes, az az, hogy - az elmélet szerint, ugye - egy konkrét stílus kapta meg ezt a nevet, ráadásul a house-nak egy olyan ága, amelynél bőven akadnak eredendően előremutatóbb irányzatok.

a progressive house, és ebből kiindulva minden "progressive" (írjuk már magyarul: progresszív) jelzővel bíró zenei stílus abszolút az idő függvényében létezik. ami ma kiérdemelten kaphatja meg a progresszív jelzőt, az tíz év múlva már biztosan nem az, hanem akkor majd valami más lesz progresszív. mint ahogyan ma is létezik progresszív rock zene és 30 éve is létezett, de ma nem az a progresszív rock, ami 77-ben volt.

éppen ezért önálló stílusnak kikiáltani valamit, azzal, hogy oda biggyesztünk elé egy progresszív jelzőt, azt hiszem igen nagy tévedés.

ami amúgy a progresszívvel ennél sokkal nagyobb, és még könnyebben belátható probléma, az az, hogy a progresszív house-t kikiáltók nagyon hamar elfelejtették a "house" kifejezést - volt aki még a house-ból való eredeztetést is megkérdőjelezte a progresszív house-nak nevezett stílussal kapcsolatban és a trance-szel fedezett fel több rokoni szálat - és elkezdték önmagában magát a "progresszív" kifejezést zenei stílusnévként használni - úgy mint a breakbeatet, technót, stb. -, ami már tényleg egy izmos agyrém. a progresszív csak előtagként állja meg a helyét, önmagában, stílusnévként egyáltalán nem.

ami a retrót illeti, ugyan ez a helyzet. azt gondolom ugyan úgy csupán jelzőként használható helyesen, és önmagában nem, amennyiben például zenei stílusokról van szó.

a retro viszont egy tágabb történet, mint a progresszív, hiszen a retrót nem csak zenékre szokás használni, ugye. a szélmalomharcom, amit említesz pusztán abban áll, hogy megpróbálok kiabálni hangosan, hogy ne essünk bele a progresszívvel már egyszer elkövetett hibába, valamint, hogy lássuk be, mást jelent a retro, mint a nosztalgia és a nosztalgikus.

de erről szól javarészt ez az írás idefent, szóval nem ismételném önmagam :)
süti beállítások módosítása