molot navrud - mistablog 2.0

Elmondom, mi van.
Zene, film, média, politika.
Ilyesminden.

Legutóbbi kommentek

Régi blog

Buszozik a magyar, retteg a MÁV

2008.02.06. 13:00 mista

Tegnap a Tényekben azt bírta mondani a vasutasok sztrájkja, valamint a volántársaságokkal való egyezkedések kapcsán a MÁV szóvivője, hogy annak beláthatatlan következményei lesznek, ha kiderül, hogy a személyszállítást a volántársaságok is meg tudják oldani. Lehet, hogy nem szó szerint idézek, de ez volt a lényeg. (A beláthatatlan következmény kifejezést egész biztosan használta.)

De kérdem én: mi a fészkes fene az a marha nagy beláthatatlan (az ő szótárukban nyilván az egész ország lakosságát rettentő borzalmasan érintő) következmény, amire céloz a szóvivő úr? Kiderül netán, hogy a magyarországi személyszállításban nincs is szükség a vasútra?

Hujuj, ez aztán tényleg borzasztó súlyos, kész armageddon. No, de kinek is?

Hát nekik. A tavalyi évben 27 milliárd forint veszteséget produkáló MÁV-nak, valamint a dolgozóinak, akik nyilván elvesztenék az állásukat attól a beláthatatlan - valójában azonban egész jól belátható - következménytől, hogy onnantól kezdve busszal utazna a magyar, nem pedig vasparipával.

Ezen kívül azonban - akárhogyan is töröm a fejem - senki másnak nem jelentene ez semmiféle problémát, senki nem járna rosszul, busszal még kényelmesebb és gyorsabb is utazni, mint azokkal a rozsdás, büdös, rohadó, nyekergő, tetű lassú vasszörnyekkel, amiket a MÁV személyszállításra bír használni a pofátlanság határát már nagyon régen messze meghaladó jegyárakért cserébe. Arról nem is beszélve, hogy amennyiben nem kellene a MÁV-nak a személyszállítással bíbelődnie, talán az éves veszteségük is jelentősen kevesebb lenne, azaz kevesebb pénzt tapsolnának el (Fidesz style on) az adófizetők adóforintjaiból (Fidesz style off), amivel mindenki jól járna, bármilyen furcsa, hosszútávon még azok a vasutasok is, akik emiatt esetleg elvesztenék az állasukat. (Azt nem merem megkockáztatni, hogy ilyen esetben talán még nullára is ki tudna jönni évente a MÁV, túl nagyot ne álmodjunk, mindannyian tudjuk, hol élünk.)

Nos, akkor tehát, kérdezem újra: miért is olyan rettenetesen rémítő ez a bizonyos beláthatatlan következmény? A kedves szóvivő úr jobban tenné, ha legközelebb hozzábiggyesztené az ilyen mondatai végéhez, vagy elejéhez, hogy számunkra, esetleg hogy a mi érdekeinket figyelembe véve, amik igen gyakran eltérnek az ország egyéb lakosainak érdekeitől. Ez legalább világos beszéd lenne. Persze, túlzottan azért nem áltatom magam.

UPDATE - 2008.02.06. 14:15: Itt a tegnapi Tények, a 15. perctől látható az adott téma, de leginkább 16. perc közepétől érdemes nézni. Ottan mondja a szóvivő úr az okosságot.

10 komment

Címkék: politika tévé videó sztrájk

A bejegyzés trackback címe:

https://mista.blog.hu/api/trackback/id/tr98327832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VV · http://balaban.blog.hu/ 2008.02.06. 19:19:38

Az renben van, hogy a személyszállítás kurva sokba kerül az országnak, és a jövedelmező cargót meg már el is passzolták angolosan (az én logikám mondjuk a fordítottját követelné meg), de ha választanom kell, ezerszer szívesebben utazom azokkal a lepukkant vonatokkal (elég gyakran teszem, ráadásul a setét kelet-magyarországra :) ), mintsem a - legutolsó fapados repcsit is jóval túlszárnyaló - szűkös, kényelmetlen, összezsúfolt buszokkal, ami ha nem gyorsjárat, akkor eléggé sok helyen megáll, átlagban jóval lassabb a mávnál, és az árában megegyezik, ha nem drágább egy kicsivel.

Azt csak csenben jegyezném meg, hogyha hosszabb távon utazom távolsági busszal, mindig van egy olyan paranoiám, hogyha bealszom mondjuk a 4-5 órás út alatt, símán kicsórhatják a pakkomat valamelyik közbenső országúti megállónál lentről. Nem tudom, hogy ez mennyire gyakori dolog, lehetséges, h annyira nem, de azért jobban szeretem magam mellett tudni az egy-két bőröndnyi akármimet.

+ WC, ha piszkos is (az) + nagyobb free space, szal csak hátrébb az agarakkal!

Tomoo 2008.02.07. 11:49:35

Jóval hátrább, mivel Victor Vasarely látal felsoroltakon kívül van egyéb előnye is. 4-5 órás utat végigszenvedni a buszon nem egyszerű, és a vonaton pl nagyobb esélyed van normálisat paktálni, nem kell a melletted ülő kövér néni fészkelődését elviselni..
Egyébként tegnap pont elsőkézből hallottam, hogy BP-ről Szegedre az utolsó induló busz helyett 3 volt, és mindenhol voltak, akik végigállták az utat - ez sem semmi -, valamint még egy buszra való ember fenn maradt. Ez a szopás, ha felmész valamiért, vásárolni, ügyet intézni, és nem tudsz hazajönni..

mista · http://langologitarok.blog.hu 2008.02.07. 12:10:55

egyelőre nincs időm ezzel foglalkozni, de legkésőbb este elmondom majd részletesen, hogy miért nincsen igazatok. addig izguljatok :)

Tomoo 2008.02.08. 07:56:49

Rendben, addig találj ki valamit, és olvasd el a fontos emiljeidet.

2008.02.08. 23:40:02

Gaskó úr jól megszopatja a MÁV-ot is a sztrájkkal (nem csak az utasokat!). Paradox módon, szándéka ellenére bebizonyítja: MÁV nélkül is van élet. Remek apropó arra, hogy a Volán, de legfőképp a leendő személyfuvarozó vállalkozók kiválthassák a vasutat, és rájöjjön a lakosság, hogy felesleges ugatni egy veszteséges létesítményért.

2008.02.08. 23:44:38

Mert ugyebár azt az alig tíz utast, akit a mellékvonalakon szállítanának hatalmas veszteségekkel mondjuk munkába, el tud vinni egy 12-20 személyes vállalkozói kisbusz (Nem 45 fős Volános, amin szintén csak lézengenének az utasok....)

mista · http://langologitarok.blog.hu 2008.02.09. 12:24:23

VV, Tomoo: nem arról beszéltek, amiről a poszt lényegi része (már ha van ilyen) szól.

persze való igaz, azt írtam, hogy "busszal még kényelmesebb és gyorsabb is utazni, mint azokkal a rozsdás, büdös, rohadó, nyekergő, tetű lassú vasszörnyekkel" és számítottam rá, hogy valaki előhozakodik majd a "vonaton legalább fel lehet állni, több a hely és nem kell órákon keresztül büdös nyugdíjasokhoz passzírozódva utazni" vonallal, de a poszt írásakor úgy voltam vele, ebbe az irányba nem érdemes kitérni.

miért? azért, mert bár ezzel részben én is egyetértek, egész egyszerűen nem olyan fontos tényező, ráadásul nincs is akkora színvonalbeli különbség, mint ahogy azt ti írjátok.

utaztam bőven eleget vonaton és buszon is, és szerintem összességében semmivel sem kényelmesebb az előbbivel közlekedni, még akkor sem, ha a vonatok valóban tágasabbak és magad mellett tarthatod a pakkodat (apropó pakk! VV, te egyre debrecenibb vagy :D). felesleges túlzottan belemenni a különbségekbe, mindig lesznek vonattal és busszal szimpatizálók is.

ámde! mint írtam, ez - mármint a kényelem ilyen szintű latolgatása - távolról sem olyan fontos tényező. miért?

csütörtök este, amikor hazaértem, az m1-en épp a szempont című műsor ment, benne egy összeállítással a máv jelenlegi és elmúlt évekbeli helyzetéről. annak ellenére, hogy mostanában a sztrájk kapcsán magam is utánanéztem ennek, még mindig meg tudtak lepni. semmi mással, csak számokkal.

a máv tavaly 27 milliárd forint veszteséggel zárt, ezt a veszteséget legnagyobb részben a személyszállítási ágazat produkálja. a cégnek egyébként összesen 770 milliárd forint adósságállománya van, aminek visszafizetésére az állam vállal garanciát. az az állam, amely csak tavaly összesen kb. 210-220 milliárd forint közötti összeggel járult hozzá a máv működéséhez - egész pontos számra nem emlékszem, de kb. ennyi. arra viszont egészen pontosan emlékszem, hogy mindez azt jelenti, hogy 2007-ben a magyar állampolgárok (beleértve a csecsemőket és az aggastyánokat is) fejenként 21 ezer forintot költöttek arra (ha akarták, ha nem, ha utaznak egy percet is, ha nem), hogy a máv működhessen. nem arra, hogy fejlődjön, hogy jobb legyen, tisztább, gyorsabb, kényelmesebb, pontosabb. nem. csak arra, hogy egyáltalán működjön. hát, működik. látjuk, hogy.

szerintetek ezek a számok legitimálják azt, hogy amennyiben kiderül - ahogy a szóvivő fogalmazott -, hogy a személyszállítást a volántársaságok is meg tudják oldani, mi mégis tovább működtessük a vasúti személyszállítást? pláne ebben a formában, ahogyan most működik, pláne pedig olyan okok miatt, mint az, hogy a vonaton fel lehet állni?
ugye nem?

ami a gyorsaságot illeti: Tomoo, te alig utazol vonattal, tudom, VV te pedig bár sokat, ahogy írtad, szinte csak kelet-magyarországra, vagy budapestre. ellenben azzal jöttök, hogy a máv legtöbbször gyorsabb, mint a busz, mert a buszok - ha nem gyorsjárat - megállnak ezer helyen. ez részben igaz, ám van nektek olyan ismerősötök, aki rendszeresen utazik a tiszántúlról a dunántúlra és mindezt vonattal teszi? szerintem nincs. hogy miért? hát mert nézzétek meg, hogy lehet például szegedről pécsre eljutni és mennyi idő alatt vonattal. vagy szegedről dunaújvárosba, esetleg szegedről kaposvárra. de a kedvencem a szeged-újvidék viszonylat, vagy a szeged-szabadka. nézzétek meg. ne csak a szeged-budapest-debrecen-tengelyben gondolkozzunk :) ja és érdemes megnézni, hogy lehet vonattal eljutni egy kistelepülésről egy másik kistelepülsére és meddig tart ugyanez busszal.

ja és Tomoo: az a példa, amit említesz egy ilyen sztrájkhelyzetben simán előfordulhat, ám az, hogy "kiderül, hogy a személyszállítást a volántársaságok is meg tudják oldani" egész mást jelent hosszútávon. ebben az is benne van, hogy nem reked sehol senki amiatt, mert nincs elég busz és férőhely.

végül pedig, ezt olvassátok el (nem olyan hosszú): volanosdi.blog.hu/2008/02/09/kisvarda_budapest_bejelentkezes_3

mista · http://langologitarok.blog.hu 2008.02.09. 12:52:10

itt van az előbb említett m1-es műsor linkje:
www.hirado.hu/videotar/?id=17502

a 16. percre ajánlom léptetni és onnan nézni. nem csak annyi érdekes van benne, amit az előbb leírtam. nagyon érdemes megnézni. (előbb van egy reklám, aztán kezdődik, szóval pár másodpercet várni kell miután betöltötted az oldalt. utána lehet léptetni, teljesképernyőzni, meg amit akartok.)

yossarian 2008.02.10. 19:51:39

ez itt a Balkán, teljes erővel csap arcon a rohadás;

lehet megoldás a teljes leállítás, de az fix, hogy a buszokkal nem lehet kiváltani - ugyanakkor az esetleg megoldható lenne, hogy a legfontosabb fővonalakat működtetni ez idő alatt is - így esetleg a működési költségből meg lehetne spórolni pár év alatt annyit, hogy új szerelvényeket állítsanak forgalomba, felújítsák a pályákat, átrendezzék a pazarló struktúrát... bár szerintem már túl késő van ehhez is, pár éve még esetleg...mondjuk a régi vonatokat rá lehetne sózni vmi elmaradott dél-amerikai diktatúrára aprópénzért, viszont a volt kaller, krampácsoló segéderő munkanélküli tömeget meg nem...
szóval nem most kellett volna lépni, hanem sokkal-sokkal régebben, mostmár csak fetrenghetünk élvezkedve saját fekélyes mocskunkban;
ez egyébként azért különösen szomorú, mert a logisztikai központok eme Kárpát-medencei édenkertjében elmulasztottuk kihasználni a legkézenfekvőbb lehetőséget, hogy hegyektől nem szanaszétbarázdált országunkban a tranzitútvonalak profittermelését alaposan megcsapoljuk...igen, vasút segítségével...helyette kamionok csapják szét az aszfaltot az útjainkon, amiket 2-3 évente újíthatunk fel, eszeveszett pénzekért...hát, kezet foghatunk magunkkal, mesteri húzás volt ez is;

mokkercukker · http://theoneandonly.freeblog.hu 2008.02.25. 00:09:08

mivel hetente legalabb necceroccor vonatozok vagy tizennegyszer (attol fuggoen mivan eppen) van szerencsem osszehasonlitani a mav a gysev es az öbb szolgaltatasait. termeszetesen a rangsor az eppen forditottja a most feltuntetettnek, vagyis ha a szartol haladunk a normalis fele akkor megis rendben van.
szoval neha szivok ugyebar mostansag a mav miatt, ketoras fagyoskodas vasutallomasokon, targyalasok lekesese, termintologatas stb lofasz, DE vonaton utazni csak csak kenyelmetesebb mint buszon, mert a vonaton
feltudok allni
kitudok setalni
ratudok gyujtani (ugyan ezt mar nemsokaig)
es nemkell visszatartani a pisilhetnekemet

raadasul kevesebb az esely arra hogy a vonat karambolozik mint arra hogy a buszt szetbassza utkozbe egy kamion vagy egy lamborghini...

ettol fuggetlenul h en a vonatokat favorizalom nem ertek termeszetesen egyet ezzel a lehetetlen akaratoskodassal ami abban az orszagban folyik ahol vonatra vagyok kenyszeritve

jaes bonivoltam
süti beállítások módosítása