molot navrud - mistablog 2.0

Elmondom, mi van.
Zene, film, média, politika.
Ilyesminden.

Legutóbbi kommentek

Régi blog

Sweeney Todd: korrekt iparosmunka, de nem több

2008.02.23. 18:00 mista

Az a helyzet, hogy általában tetszeni szoktak Tim Burton filmjei. A világok, amiket teremt és az azok által előidézett hangulatok legtöbbször elég erősek ahhoz, hogy az adott filmek esetleges - bár nem jellemző - gyengeségeit (mondjuk, mint forgatókönyv, vagy színészi játék - ismét: nem jellemző!) elfedjék, elfeledtessék. Pontosan emiatt gondoltam, hogy a Sweeney Toddot Tim Burton rendezésében még a magamfajtának is érdemes lehet megnézni, holott a magamfajta ez esetben egy olyan faszkalapot takar, aki egy musical megtekintése közben leginkább csak arra bír gondolni, hogy mikor hallgatnak már el végre azok az idióta, giccses szarokat kornyikáló paprikajancsik ott a színpadon, vagy épp a filmvásznon. Szóval bíztam benne, hogy Burton képes lesz úgy elmesélni a történetet, hogy közben nem kapok frászt a műfajtól, amit használ.


Csakhogy hiába, mert úgy nagyjából az első fél óra után már minden bajom volt a moziban, még annak ellenére is, hogy Burton egy jó előre kiszámolt pillanatban bedobta mentőövnek Boratot, vagyis egész pontosan a most éppen talján borbélyt alakító Sacha Baron Cohent. Annyira jól kiszámolta, mikor kell engedni a nézők gatyamadzagján, hogy azt tanítani kéne, ám sajnos a probléma filmmel addig sem a humor hiánya volt, hanem hogy Burton világa egész egyszerűen nem bizonyult kellően erősnek ahhoz, hogy zárójelbe tegye számomra a műfaji sajátosságokból eredő kellemetlenségeket. Egész egyszerűen a Sweeney Todd közben mindvégig azt érzi a néző, hogy a film minden egyes kockáját látta már egy másik Burton-filmben, így az ezekkel teremtett világ és hangulat a legcsekélyebb mértékben sem túl érdekes, ijesztő, vagy éppen magával ragadó. Inkább kicsit unalmas. A nem rossz, de semmi extra esete, egy korrekt iparosmunka, ám annál nem több. Burton ez esetben valamiért nem volt elég bátor ahhoz, hogy egy igazi mestertől megszokott eleganciával és könnyedséggel csavarja ki, szedje elemeire és rakja újra össze alapanyagát, nem volt benne elég mersz (vagy kedv, vagy valami más) ahhoz, hogy túllépjen a műfaji kereteken és játszva rúgja fel vagy értelmezze újra a szabályokat. Egyszerűen a Sweeney Toddal Burton semmi olyat nem tett, amitől igazán maradandóan mesélné el a már egyébként igen jól ismert történetet, ha csak azt a néhány száz liter vért nem írjuk a számlájára, amit elfröcsköl a filmben és aminek a korábbi feldolgozásokban és az eredeti Broadway-darabban csak a töredékével találkozhatunk.

A Burton által megteremtett világ egyébként meggyőződésem, hogy nem csak önmaga korábbi alkotásainak másolása miatt nem működik megfelelően erősen a Sweeney Toddban, hanem annak a szerencsétlen helyzetnek köszönhetően sem, hogy Burton pont abban volt rendhagyó, amiben nem kellett volna. Egy az egyben megtartotta ugyanis a musical eredeti, Stephen Sondheim által írt zenéjét, így aztán a legtöbbször rettentő ismerős képi világ mellől fájóan hiányzik a megszokott Danny Elfman. Mindez egyébként azért is rossz húzásnak bizonyult, mert a darab eredeti zenéje néhol már-már bántóan nem simul össze a rendező vizuális teremtményével, és ez esetleg hiába szándékolt ellenpontozás, rosszul működik és inkább csak a megszokott zeneszerző hiányát erősíti, valamint a film végére az eredeti Sondheim-dalokat is sematikusabbnak, ötlettelenebbnek halljuk általa, mint amilyenek azok valójában.

Mindezek mellett azt gondolom, adja magát, hogy a most éppen pengefetisiszta örültet (szokásához híven hibátlanul) alakító Johnny Depp (aki amúgy úgy fest az egész filmben, mintha egy kiöregedett Ollókezű Edwardot látnánk), és a boszorkányszerepekben verhetetlen Helena Bonham Carter sem elég a nagy dobáshoz, a musical számomra zavaró jegyeinek legyőzéséhez meg pláne. Még akkor sem, ha Depp például elismerésre méltóan nem próbálta megmutatni, hogy énekelni is mennyire nagyon tud, hanem belátva egy musicalszínésznél nyilvánvalóan szerényebb adottságait, legtöbbször megmaradt az énekelve beszélésnél, ami a magamfajtának némi felüdülést nyújtott.

16 komment

Címkék: zene kritika film színház

A bejegyzés trackback címe:

https://mista.blog.hu/api/trackback/id/tr98365110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomoo 2008.03.13. 16:25:02

Nem tudom, mit erőlködsz, mista...
Tudhatnád, hogy Tim Burton összes filmje szar (főleg az ollókezűeduárd), és a képi világ, amit teremt, extra habi.

mista · http://langologitarok.blog.hu 2008.03.14. 10:19:50

ezt csak egyetlen ember állítja, de vele meg nem értek egyet, tudhatnád :)

Tomoo 2008.03.16. 22:17:26

Ezek után megkérdezzem, hogy ki az az 1 ember?

VV · http://balaban.blog.hu/ 2008.03.18. 19:55:20

Ez az egy ember természetesen nem más, mint Herczeg Pista aka Bugac Tim Burtonje!

mista · http://langologitarok.blog.hu 2008.03.19. 12:49:54

én eddig abban a hitben éltem, hogy herczeg pista bugac jávor pálja, esetleg marlon brandoja.

Tomoo 2008.03.25. 20:12:44

azt a mindenit!
én eddig abban a hitben éltem, hogy Herr Szeg Pistáról beszélünk

VV · http://balaban.blog.hu/ 2008.03.29. 10:45:31

hát azt hiszem, hogy ezt már tényleg nem lehet űberelni, esetleg azzal, h herczeg pista lesz a második magyar űrtúrista, ha a szoftverest nem számítjuk, és nem a posztruszki csillagvárosban nyomja, hanem a lovával fog felugratni, miután megnézt az ollókezű edvárd rendezői változatát....

Tomoo 2008.03.31. 06:54:18

Ez jó. Előtte esetleg lenyalhatna egy LSD-s bélyeget.

Tomoo 2008.03.31. 15:48:28

Rájöttem, hogy Herceg Pistára nagyon is ráillik a következő szöveg, ami ma egész nap a fejemben járt (lehet, hogy nem főleg ebbe a bejegyzésbe illik) :

Egy kavboj, mit tehet,
egy kavboj, ha tripperes.

mista · http://langologitarok.blog.hu 2008.04.12. 11:24:35

itt volt a minap herczeg pista, azt mondta, hogy az űrturizmuson (persze a lóvalfelugratásos verzión) már akkor régen túl volt, amikor meghallotta, hogy készítenek róla egy filmet aranypolgár címmel, a tim burton-filmek megtekintése után pedig általában a pusztába szokott kilovagolni, ahol délibábokat kerget gatyamadzagból készített ostorral, átszellemült arccal, mert hát neki is jár valami kis szórakozás. (a burton-filmek szerinte egyébként egész egyszerűen nézhetetlenek, annyira kifordítottan jelenítik meg a magyar tanyavilág mindennapjainak keservét és romantikus boldogságát)

a jávor pálos hasonlatra egyébként azt üzente, hogy ő mindig is inkább spencer tracyhez hasonlította magát, bár mostanában néha (főleg a pusztás trippek után) arra is gondol, hogy valójában szekeres imre rokoni köréhez tartozik. ezzel azonban nem dicsekszik annyira, érthető okokból.

VV · http://balaban.blog.hu/ 2008.04.14. 15:56:43

állítólag herczeg pista a '70-es években elcsábította rhoda scottot, a kapcsolat azonban már a megszületésekor halálra volt ítélve, ugyanis herczeg nem tudta kivinni a lovával a pusztába rhoda olckúl fa-orgonáját.
a sztorihoz még hozzátartozik, hogy az egymásnak adott pásztorórák következménye egy szerelem-gyerek lett, akit később rhoda nevelt fel, de herczeg nevezte el a fiút, kedvenc gyümölcséről.
közben a legény felcseperedett, és napjainkban egy igen komoly posztért verseng az államokban, de ez már egy másik történet...

mista · http://langologitarok.blog.hu 2008.04.16. 12:45:22

na, hát az előző kommentemben írt "itt volt a minap herczeg pista" állítás pont ehhez kapcsolódik.

a március huszadikán a szegedi belvárosi moziban megtartott rhoda scott-koncert híre az öreg pestához is eljutott, aki nem tudta megállni, hogy fel ne elevenítse a régi emlékeket, ha már egyszer ilyen közel került hozzá szívének örök szerelme. találkoztak is és több mint két hetet töltöttek a városban, a nyilvánosság mindenféle kizárásával. rhoda ennek érdekében leginkább hajléktalannak és javasasszonynak álcázta magát a mars tér és a széchenyi tér közötti utcákat róva, míg herczegnek nem volt szüksége álcára, hiszen egy öreg paraszt senkinek sem tűnik fel különösebben.

én is csak azért szereztem tudomást erről, mert egy átlagos keddi napon, a trolin ülve - a kevésbé művelt átlag szegedivel ellentétben, ofkorsz - rögtön kiszúrtam, amint egy mars téri hajléktalan cigányasszony egy hammond orgonán alszik a koszos pad helyett, így aztán négyszemközt szolidan lebuktattam rhodát, aki minden bevallott.

nagy kő esett le a szívéről, mikor megtudta, hogy herczeg régi ismerőse vagyok, így tudtunk találkozni hármasban is. a tisza partján egy eldugott kis házban rhoda halk zongorakísérete mellett felváltva mesélték el nekem szerelmük kínokkal és keservvel teli történetét, valamint egész életüket.

nos, így került sor arra is, hogy herczeg az előző kommentben elbeszélteket megossza velem.

idő közben mindketten hazatértek, így herczeg ismét már csak a kies magyar pusztán epekedhet szerelme után. néha, ha jó a széljárás, lehet hallani heves ustorcsattogások közepette bugac irányából egy keserves férfihangot, amint azt ordítja: "óóóó rhoda, óóóó rhoda, mezítlábas szerelmem, óóóó rhoda, méééé hagytáá el ismént?! te dög!"

kevésbé művelt átlag szegedi 2008.04.17. 10:15:02

mi az a hajléktalan cigányasszony?

mista · http://langologitarok.blog.hu 2008.04.18. 04:21:40

egy olyan kicsi, barnás, kerekded izé, amit ha megkapargatsz, szembeköp.
süti beállítások módosítása