molot navrud - mistablog 2.0

Elmondom, mi van.
Zene, film, média, politika.
Ilyesminden.

Legutóbbi kommentek

Régi blog

Gyakorlatilag hibátlan - Bëlga: Zigilemez

2007.10.30. 12:30 mista

Már azt hittétek, hogy a nagy várakozás után nem is fogok írni az új Bëlgáról, mi? Dehogynem, éppen most. Csak előbb meg kellett hallgatni tisztességesen, figyelmesen, alaposan, mint ahogy Veres Jánosék készítették az idei költségvetést.

Megtettem és komoly következtetéseket vontam le.

A Zigilemez (amit a címről korábban írtam, meg amit a borítóról a fent linkelt másik posztban, azt a tizenhét szám többszöri meghallgatása után is tartom) akárhogyan is hallgatjuk, kétségkívül eddig az egyik legjobb Bëlga-album. Ha valamelyik korábbi jobb nála, az csak a legelső lehet. (De erről majd csak később, a tovább gomb és néhány körmondat után.)

Mindez egy egészen jól követhető folyamat eredménye: ezek az arcok mostanra, nagyon megtanultak dalokat írni. Nem szövegeket, amiket ritmusra el lehet nyomni így-úgy összetákolt alapokra, hanem olyan számokat, ahol a zenei alapok, a hangszerelés, a dallam, a szerkezeti felépítés és a szövegmondás vagy éneklés stílusa alkotnak olyan egységet, harmóniát, amit a legtöbb esetben egész egyszerűen akkor is jó hallgatni, ha a szövegre komolyabban oda sem figyelünk. Ha végighallgatjuk a korábbi négy lemezt időrendi sorrendben, nem lehet nem észrevenni, ahogy a Bëlga mindegyikkel egyre jobban haladt a hagyományosabb dalformák felé, és már a Jön a gólemtől kezdve erősen sántított, ha valaki hiphop-zenekarnak (jön is a reflektálás az új lemezen), meg szimpla rappereknek próbálta titulálni őket. Az pedig, hogy mostanra sikerült szinte egy teljes albumnyi tényleg valódi dalt elkészíteni, már csak azért is bravúr, mert a süket is hallja, hogy ezeknek a srácoknak valójában nincs - például - értékelhető énekhangjuk. Van helyette azonban másodpercre pontosan kigondolt stílus, meg stílusok mindenféle keverése, zenei és nyelvi humor, hiszen a dalosodás ellenére nem mondható, hogy az ötödik Bëlga-albumon a szövegek, azok humora és tartalma háttérbe szorult volna, így aztán az első blikkre totálisan érdektelen, vagy közhelyes témákat is kifejezetten szórakoztató formában tálalják. Bëlgásan, ahogy megszoktuk, csak most még jobban összeáll az egész. Az olyan dalokat, mint a De szar itt élni, a Készülj fel a hangulatra!, a Boros, vagy a Hello BAZ megye (Bëlga blues) éppen ezért hiába támadnák a mindenáron fintorogni próbálók azzal, hogy olyanok, mintha az egyiket a Magyar Turizmus Zrt., a másikat az Országos Balesetmegelőzési Bizottság, a harmadikat néhány menőbb magyar borász, a negyediket meg a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat pénzelte volna, mert még ha így is lenne, könnyű szívvel bocsátanánk meg, sőt, támogatnánk, hogy lehetőleg csak minimum ilyen szintű reklámok készüljenek a későbbiekben is.

Végighallgatva a lemezt, azt gondolom, talán csak egyetlen dologban hibáztak a srácok. De ez sem konkrétan az album minőségéhez kapcsolódik. Amennyiben a Petőfi Rádiónak köszönhetően az elmúlt hetekben az ősz slágerévé tett Boros már a nyáron, vagy a nyár előtt kész volt, nem értem miért nem adták már akkor oda pár dídzsének. Simán lehetett volna a nyár slágere is, a hangulata alapján főleg, úgy pedig még nagyobbat szól és még nagyobb reklámereje lett volna. Persze lehet, hogy tévedek, abban viszont egészen biztos vagyok, hogy lesz még néhány rádió- és (ha lesz elég klip, akkor) zenetévé-sláger a lemezről. Pont a fent leírtak miatt szinte mindegyik esélyes lehet, ezért nem tippelek, viszont a Kavbojhoz mindenképpen szeretnék látni videót.

Szóval a Zigilemez távolról sem csupán egy teljesen vállalható ötödik album, egy olyan csapattól, akik az elmúlt öt évben átlagosan évente adtak ki egy-egy lemezt (bár már önmagában ez is szép teljesítmény lenne), hanem jóval több ennél: nyilvánvaló fejlődés a korábbiakhoz képest és éppen ezért összességében a legszórakoztatóbb Bëlga-lemez is. Gyakorlatilag hibátlan. Az eddigi legeslegjobb és legfontosabb album címét tőlem pusztán csak azért nem kaphatja meg, mert ötödikként a fent leírtak ellenére sem képes már akkora erejű meglepetést okozni, és nem tud olyan poptörténelmi jelentőségű lenni, mint a Majd megszokod annak idején.

12 komment

Címkék: zene kritika bëlga

A bejegyzés trackback címe:

https://mista.blog.hu/api/trackback/id/tr62212967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2007.10.31. 13:48:24

quart-szerű részletes elemzést nem tudnék mondani.
csak párszor hallgattam meg az albumot, aztán kb. 1-2 hete csak ül. de első benyomásra mindenképpen az első album jutott eszembe nekem is. csupa jó szövegek. 100%-osan igazolni nem tudom, de érzetre csak megerősíteni lehet, h korhoz illő, de és egész albumon érzhető, h jó dalok ezek.
(na ezt most jól meg mondtam (NOT!))

Tomoo 2007.11.01. 20:59:14

Egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy hármuknak van-e közük a zenéhez, az inkább Titusz műve lehet, őt illetné a dicséret.
Vannak jó számok rajta, nem kétség; elsőre a kavboj, aztán a mit parodizálsz és a get one rhyme, harmadszori hallgatásra még a jenő, a készülj fel a hangulatra, meg a de szar itt élni az, ami tetszett. De ez még mindig csak 6. Most a Borost nem számoltam, mert azt már elég régóta ismerhetjük. Akárhogy néztem, ez a 6 a 16 "új" számhoz képest elég kevés. Ezért nyújtott nekem keveset.
Másrészt, nem sok újat hoztak. Ennek örülhetünk is, meg nem is. Jó, most volt lakodalom, volt abszolút kihagyható pipitánc, nem volt klimaxmetálzúzás... de akkor is. Mintha már hallottunk volna egyszer valami hasonlót. Próbáljuk csak meg a Hülye vagy c. szám szövegét rámondani a Californiára..

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.11.02. 00:10:07

én amikor a belgáról beszélek, akkor 4 emberről beszélek, nem háromról. tituszt is ugyan úgy a kalap alá veszem. viszont attól még, hogy titusz készíti el a zenét, az nem jelenti azt, hogy ha jó dalok vannak a lemezen, akkor az feltétlen és elsősorban neki köszönhető. fent leírtam, hogy miből állnak ezek a jó dalok össze, az pedig csapatmunka. te ezt mint egy zenekar meghatározó embere, tudhatnád :)

nálam sokkal jobb a számonkénti arány, mint nálad, inkább azt tudnám kiemelni, hogy mi az, ami kevésbé tetszett. ha feltétlenül ki kéne választani, hogy melyik szám az, ami szerintem gyengébbre sikerült - szigorúan a lemez többi számához képest - akkor azt mondanám, hogy a talán a puputeve. (a pipitánc szerintem kurva jó.)

azt pedig továbbra sem értem, hogy miért látsz ilyen rettentő összefüggéseket a california és a hülye vagy között, mert sztem köszönőviszonyban sincsenek. magyarázd meg légyszives, hogy hol látod vagy hallod az összefüggést :)

Tomoo 2007.11.02. 13:23:53

A puputevét azt számba se mertem venni...
Az összefüggést pedig majd személyesen, egy alapos ütlegelés kíséretében.

z 2007.12.10. 17:27:37

sziasztok!
én személy szerint imádom a belgát, ők az egyetlen hazai zenekar,akiknek pénzt adok a koncertjeikre, a kedvenc csapatom. az eddigi összes lemez megvan eredetiben, a mostanit, a zigilemezt kivéve.gondolkodtam,hogy megvegyem-e ezt is vagy sem.gondoltam,először megszerzem gépen és utána eldöntöm h ér-e annyit.hát azt kell mondjam h jól tettem h nem vettem meg.ez az album egy hulladék szerintem(sorry),elképesztően nagy csalódás-szerintem/nekem legalábbis.hihetetlen,mert az összes ezt megelőző lemezt (3db ugye,de a 3.duplalemez volt) szeretem.azt kell mondjam h a 17 számból egy sem tetszik.és ez durva. legjobb indulatúan is csak azt tudom mondani h EGYES SZÁMOKNAK BIZONYOS RÉSZEI TETSZENEK.pl felveszem a nyújork jenkis kabátom,melós,puputeve,get one rhyme,készülj fel a hangulatra-de írtam h CSAK BIZONYOS RÉSZEK.szóval az eredmény 17 számból 2 és fél kb összeadva az 5 felet...ez édes kevés nekem.a többi szám említést sem érdekel.ráadául az h a mit paródizálszra csináltak klipet...inkább hagyjuk....
ez egy ilyen oldal,mindenki beírhatja a véleményét,természetesen elfogadom,ha valakinek tetszik az új album és imádja (bár kissé csodálom),hiszen emberek vagyunk,minden embernek más az értékrendje...
szép napot nektek

z 2007.12.10. 17:35:17

még csak annyit szeretnék hozzátenni,h mind a szöveg,mind a zene hozzátesz a véleményemhez.tehát 50%-50%ban ugyanúgy nem jó a zene,mint a szöveg-sztem.ezért van az,h ennyire nem tetszik az új album....(fentebb írtam részletesen)
ja és én pl azért nem mentem a lemezbemutató koncertre dec 1én (bp,pecsa),mert ennyire nem tetszik az új album...ráadásul úgy h az összes bp-i koncin ott vagyok....

mista · http://langologitarok.blog.hu 2007.12.15. 01:12:39

hát hogy ez egy milyen oldal, azt majd én eldöntöm. amúgy valóban, nem muszáj szeretni a zigilemezt és velem sem kell egyetérteni.

Zotya 2008.03.13. 17:54:20

ÁÁÁÁÁ befejezni!!A zigilemez atom jó lessz azaz már az csak már halgatni szeretném!! ENNYI

VV · http://balaban.blog.hu 2008.03.14. 00:34:30

Azért azt egy percig sem szabad elfelejteni, hogy a lemez a Tigris Fasza stúdióban készült...

mista · http://langologitarok.blog.hu 2008.03.14. 10:24:45

mint ahogy azt sem, hogy a lemez megkapta a mahasz díjátadóján a legjobb HIPHOP albumnak járó elismerést. a kérdés tehát már csak az lehet, hogy az ítészek végighallgatták-e legalább egyszer a szóban forgó albumot :D
süti beállítások módosítása